lördag 2 januari 2010

Den vita vågen...













Hej!

Den vita vågen går genom vårt vackra land just nu.
I Danmark har dock den vita inredningstrenden varit stark, väldigt länge.
Vi mår bra av det vita och ljusa.
Här uppe i norr behöver vi ljuset, mer än någon annanstans.

Förra gången detta hände här, var ju på 80-talet.
Då var det vita tubsockor, vita pumps och vita bilar som gällde.
Då var det totalt ute att ha antika, gamla saker hemma.
Fråga mig, jag vet.

Kompisar som kom till mitt föräldrahem,
sa att det såg ut som ett museum.
Åhh, vad jag skämdes.
De hade snygga, blanka bokhyllor, heltäckningsmattor
och ett foto från Maldiverna, tapetserat på väggen.

Vi hade antika saker som Skansen
och ett museum på Gotland, senare köpte av oss.
Mina föräldrar sa, att jag skulle uppskatta dessa möbler,
när jag blev stor.
Nä, pyttsan!

Men tänk så rätt de fick!
Idag älskar jag allt gammalt och blandar gärna in lite nytt.

Vi som är födda på 70 och 80-talet,
har växt upp med Barnen i Bullerbyn,
Madicken och Fanny och Alexander.

Jag tror att många av oss drömmer om ett liv på landet.
Mångas dröm är att få fira en Fanny och Alexanderjul.
Vi vill att våra barn ska få växa upp i en Madickenidyll.

Vad beror detta på, att vi vill åt känslan av en svunnen tid?

Kanske beror det på Astrid Lindgrens underbara världar.
Eller på att vår värld snurrar allt fortare.
Att vårt samhälle blir allt ytligare och kallare.
Då känns gamla saker, som har en historia att berätta,
varma och mysiga, att boa in sig med.
Härligt ta kunna ta in en bit av mormors svunna tid, i hemmet.

Hos mig är ialla fall den vita vågen här för att stanna.
Jag har hittat hem, rent inredningsmässigt, i den vita, lantliga stilen.
♥♥♥
"Min mammas mormor levde på dinosauriernas och filosofernas tid.
Min mormor är lite yngre.
Hon hade aldrig sett en banan innan hon fyllde 23."
Flicka 7 år
"Mormor dog innan jag föddes, stackarn".
Flicka 5 år
"Barndomsminnen är något man måste dras med hela livet."
Pojke 6 år
♥♥♥
Visar här några vackra, vintervita skärgårdsbilder från området där vi bor.
Vi ses imorgon!
Kram

Fröken Vit

4 kommentarer:

Villa Nordåker sa...

Ja, jag har med hittat hem med den vita inredningen.
Jag mår så mycket bättre när jag har det ljust omkring mig.

Härliga vinterbilder!

Kram
Malin

Fröken Vit i Madickenhuset sa...

Villa Nordåker!

Roligt att fler känner att den vita inredningstrenden är här för att stanna!
Och visst blir man lyckligare och mer harmonisk med ljus inredning omkring sig!

Kram Fröken Vit.

helenesskolsida sa...

Du har så rätt, det vita är för att stanna! Tänk att jag, när jag flyttade hemifrån gillade svart, och FÄRG! Salig blandning av allt och fy så trist. Vitt är härligt i alla varianter :-)

Kram Heléne

Inredning i vitt, gammalt och nytt sa...

Jättefina vinterbilder! Håller också med om att den vita vågen är här för att stanna, iallafall hemma hos oss... Man mår så bra av allt det ljusa särskilt under de mörkare årstiderna!
God fortsättning!
Kram
Maria