söndag 7 februari 2010

Är det vita ute nu...?

Hej!
Ny vecka, nya äventyr.

Hoppas att ni har haft en underbar helg i det vackra vädret.
Själva har vi bara tagit det lugnt och tagit hand om sjuka barn.

Är det vita ute nu...?

Både ja och nej är svaret.
Så här ligger det till enligt inredningseliten;

Inredning som är helt i vitt, avskalat och kallt är helt ute.
Det går en retrotrend genom Sverige, där man ser mycket bakåt i tiden.

Inredning med vitt som bas
där man blandar nya och gamla saker är helt rätt.
Blanda upp det vita med starka färger och pasteller.
Eller blanda in någon galen inredningsdetalj i färg
för att vara riktigt crazy och inne.

Vad som också kommer väldigt starkt är trärena möbler.
Tro det eller ej.

I sydeuropa är det väldigt trendigt med trärena möbler,
som vår furu som ett exempel.
De har ju inte samma möjlighet att använda deras skog
till möbeltillverkning som vi har.
Men jag tror att vi svenskar har väldigt svårt
att ta den trenden till våra hjärtan,
eftersom många är uppväxta med den "bastuliknande gillestugan."

Vad tror ni om detta?

Apropå vad som kommer nu i vår,
kan det ju passa bra, att visa färgglatt porslin ifrån Mateus.

♥♥♥
"Det finns olika sorters natur i världen.
I Sverige har vi en väldigt naturlig natur.
I Kina har de vita blommor på träden.
Det är onaturligt tycker jag."
♥♥♥

Vi ses imorgon!

Kram

Fröken Vit

15 kommentarer:

Sköna o Gröna Ting sa...

Huuu.., jag blev fullkomligt sprallig när jag läste att det vita kanske var "ute".., neeeeej, inte nu när jag väl lyckats måla om all jäkla inredning i hela huset!!!!:(

Puuh.., det vita fick tydligen hänga med ett tag till.
Visst, lite färg kan ju inte skada tycker jag och i år bjuds det på så "glada" färger som inte sticker i ögonen.
Servisen var bara helt fantastisk, härliga former och tilltalande färger!!!

Inte tillbaka till bastuhemmen, det måste ju ha fösvunnit för alltid tycker jag!
Tack för så viktig information Fröken Vit..., känns bra och veta att man inte är "ute" med sin smak ännu.

Ha en skön måndag
Kramar till dig
Marianne

Johi sa...

Jag tror på det du skriver. Att ha vitt som bas är något som jag försöker eftersträva här hemma, men samtidigt får det inte bli för mkt. Man blir lugn och harmonisk av vitt runt sig men glad av att blanda in lite färg... Att blanda in trärent då är du helt rätt med ditt köksbord! Vi har en del trä här, mestadels ek. Men en återgång till furu - nejtack!

Flisbäck sa...

Vem bryr sig om va som e inne ;-) Jag älskar vitt o kommer alltid göra det :-) Vitt & rosa :-)

Scharlotte sa...

Vitt ska det va:)! Men, jag tror att de flesta aldrig hamnar inom den avskalade kategorin eftersom de som gillar den lantliga stilen alltid mjukar upp med plädar, kuddar, fårskinn, dukar mm Plus att beroende på vilken säsong det är så blandar man automatiskt upp inredningen med lite färger....lite rött o grönt till jul...lite vårgrönt...sommarfräsch rosa.... Vitt är ju så rackarns tacksamt att ha som bas, så kan man förändra ett helt rum med lite färger på kuddar, porslin mm:)
Ha en underbar vecka Fröken Vit!
Kramis Scharlotte

Miss Goldie sa...

Nej, vitt är definitivt inne ännu! Jag har ju just upptäckt den trenden så den får inte vara slut redan! :-) Furu vill jag INTE se i mitt hus, hoppas inte den trenden kommer hit!

Lillan sa...

tusen takk for superkoselige ord i bloggen min:O)

Elsker dine slagbenker!! de er nydelige:))

ha en kjempe fin uke!!

klem fra Lillan

Nina`s Lantliga med Pamp sa...

Hej svejs,
Ja vilken helg. Så fint ute nu och inte alldeles för kallt längre vilket gör promenaderna lättare. Jo, det du berättar ang inredningstrender stämmer nog ganska bra. En bra ljus grund och sen e det upp till var och en. Jag piffar med varma färger, speciellt till vintern, med varma oranger( inte 70 tal) mörk brunt och lite guld detaljer. Så länge det vita står för det primära så e jag nöjd.
Tack för härlig läsning.
Kram, Nina

Inredning i vitt, gammalt och nytt sa...

Vita eller ljusa färger som bas kommer fortsatt att hänga kvar hemma hos oss och såhär framåt våren och sommaren är pastelliga ting så härliga. Jättefint porslin! Formex verkar ha haft otroligt mycket fint!
Trevlig kväll och tack för din gulliga kommentar i bloggen!
Kram, kram

Fröken Vit i Madickenhuset sa...

Hej!

Sköna och gröna ting Marianne!
Varsågod för viktig info!;-)
Ja, visst kan man vara utan bastuhemmen för alltid.
Sydeuropa kan ju anamma det om de vill, för här har nog den trenden föga att hämta, tror jag.

Johi, drömmar om vanilj!
Jag tänker precis som du.
Jag gillar också färg i lagom dos.
Du, jag tänkte faktiskt också på mitt köksbord, när jag hörde om denna trärena trend.
Så mamma kan vara lugn.
För bordet kommer att förbli trärent.:-)

Nathalie!
Skönt att höra att man gör som man vill.
Bara man trivs med livet.
Jag älskar också rosa och vitt!

Scharlotte!
Du har helt rätt i att "vi" lantligt bitna, mjukar upp det vita så att det inte blir sterilt.
Färg efter årstid och humör kommer man långt med!
Ha en underbar vecka du med!

Miss Goldie!
Ja, vitt är ju klassiskt och håller i längden!
Furu kommer inte att slå alls här, tror jag.
Möjligtvis hemma hos de riktiga trendnissarna...
Men hos oss bor inga sådana nissar, hi,hi.

Lovecountryshabbychicstyle Lillan!
Vad roligt att du tittade in!
Tack!
Ha en härlig vecka du med!

Ninas lantliga med pamp!
Ja, om man håller sig till det vita som bas så håller sig nog vår stil ganska länge framöver, faktiskt.
Vad gullig du är som berättar att du gillar det du läser!
*glad*

Kramar till Er alla "VITala" tjejer...;-)

Fröken Vit i Madickenhuset sa...

Maria!

Ja, jag längtar till våren så jag får vältra mig i pasteller som jag älskar!
Ja, Formex är väldigt inspirerande!
Får du möjlighet någon gång så är det väldigt roligt att bara ha som dagsutflykt för en inredningsintresserad.
Trevlig kväll du med och tack för DIN kommentar på bloggen, hi, hi.

Kram till dig med!

Rosemary and thyme sa...

Takk for koselig kommentar hos meg!!!
Jeg syntes du har en flott blogg du også!

Jeg håper at hvitt blir værende en stund til, men jeg syntes det er fint å bryte interiøret med andre farger og tresorter.

Ha en fin kveld
Klem Tove

Unknown sa...

Halloj gumman,
bra du tog upp det här tycker jag :)
Jag bryr mig inte så mycket om trenderna personligt...
det viktigaste är ju ägentligen hur man trivs bäst själv...
Så här hemma blir det hvitt och lantligt i mååånga år till :) (med lite inslag av naturfärger)
Jättefin blogg du har lilla vän!

Varma kramar från Norge

Fröken Vit i Madickenhuset sa...

Hej!

Rosemary and Thyme Tove!
Tack snälla du för det!
Visst är det finast att varva det vita med lite färg och lite trä! Men mest vitt såklart!:-)
Ha en bra dag!

Landlige hjem Anki!
Hej vännen!
Vad roligt att du skriver till mig!:-)
Visst är det viktigast att man trivs själv!
Här förblir det också vitt och lantligt i många år till.
Tack snälla du ang komplimangen om bloggen!*glad*

Kram till er båda!
Du är så klok, vännen...;-)

Hemma hos Razzel sa...

Har hört ryktet om furuns återkomst tidigare men kan bara hoppas att det är falskt!!
Gischh!!
Men att blanda upp en vit bas med lite färgaccenter låter kul!

Fröken Vit i Madickenhuset sa...

Hej Hemma hos Razzel!
Ja man kan verkligen hoppas att det ryktet är taget ur luften.
Ve och fasa om det anammas i svenska hem igen.
Svenskarna som äntligen börjar få upp ögonen för annat än bastuträpanel.
Kram!