lördag 9 januari 2010

Som en vit barndomsvinter...




Hej!

Minns ni när man var barn
och det var självklart att vintern var vit...

Kan ju berätta hur jag minns mina vintrar,
på 70 och 80-talet.
Vi bodde i en vit villa,
anno 1913, med ärgat grönt koppartak.
Trädgården var väldigt stor för att ligga i ett villaområde
och det låg ett radhusområde som ett L, runt om.

Tack vare dessa radhus,
var det alltid barn i vår trädgård.
På baksidan om huset fanns ett stort berg och en ekbacke.
På vintern förvandlades berget med ekbacken,
till en kälkbacke för alla barn.
Min pappa satte upp gamla bildäck runt ekarna.
Detta för att barnen inte skulle göra sig illa,
om de krockade med ett träd.

Barnen åkte kälke, miniskidor, snowracer eller
min absoluta favorit - svart sopsäck.
Jisses, vad fort det gick nerför backen!

På bergets kantsidor,
gjorde vi spår i den tjocka snön med plastpåsarna.
Det blev sedan som en rodelbana när det frös till is.
Ibland åkte vi även långfärdsskidor till skogen,
där vi åkte i ett elljusspår.

Nog för att det är fruktansvärt kallt nu,
men det är i alla fall vitt...

Jag är så lycklig över att våra barn,
får uppleva en vit barndomsvinter...

Tack, Kung Bore!
♥♥♥
"På landet har de väldigt mycket solnedgångar.
Och så snöar det hela tiden,
så att det blir trevligt utanför fönstren."
Flicka 5 år
♥♥♥
Vi ses imorgon!

Kram

Fröken Vit

2 kommentarer:

Villa Nordåker sa...

Vilka härliga bilder!

Kram
Malin

Fröken Vit i Madickenhuset sa...

Villa Nordåker!
Tack Malin!

Kram!