lördag 13 februari 2010

Alla hjärtans Dag...

Hej!
Kärlekens dag på söndag!
Ha en underbar dag med Era nära och kära!

Enligt sägnen fanns det en modig, italiensk
präst som hette Valentius.
Han vigde förälskade par i hemlighet,
eftersom kejsaren hade förbjudit
alla giftermål mellan unga människor.

Valentius upptäcktes, kastades i fängelse
och dömdes till döden.
Denna historia ska ha utspelat sig i Rom,
år 269 e. Kr.

I medeltidens Storbritannien var folktron
att turturduvorna parade sig i mitten av februari.
Hos dem kallas dagen också "Bird’s Wedding".

1956 infördes Alla hjärtans dag av varuhuset NK.
Men inte förrän på 1990-talet
fick dagen ett riktigt genomslag.

I Italien ställer man till med karneval
i kärlekens huvudstad Venedig.

I Japan uppvaktar kvinnorna sina män
och manliga arbetskamratet med chokladaskar.
Sedan den 14 mars på "The White day",
återgäldar männen gåvorna de fått från kvinnorna,
med att ge en låda dyr choklad.

I England däremot hälsar man till sin älskade
via små annonser i dagstidningen.
Det där med "White Day" tycker jag, att vi tar och inför... ;-)
Vilket underbart namn också på denna dag!
Jag ska i alla fall införa den här hemma.
Alla flickor här hemma måste då bli
överösta med dyr choklad den 14 mars!

Ta nu chansen och inför detta
hemma hos er med. :-)
Ifrågasätts det,
hänvisa alla oförstående karlar till mig.
Jag ska då se till att de ändrar uppfattning.
*skratt*

♥♥♥
"På alla hjärtans dag firar man hjärtat.
Men hjärnan är inte glad.
Den är högst uppe och den firar man inte.
Man kan leva utan hjärna.
Tokiga gubbar och fulla människor gör det.
Men hjärta måste man ha."
Flicka 7 år
♥♥♥

Vi ses imorgon!
Kram

Fröken Vit

18 kommentarer:

Sköna o Gröna Ting sa...

Sänder dig tusentals Hjärtekramar dagen till ära!!!
Ta väl hand om dig...
Marianne

Dessie sa...

Tack så mycket!=) Åh va avis jag blir att läsa att du är hemma-mamma. Hade vi ekonomin till det skulle jag inte tveka. Det finns väl inget bättre att lägga sin tid på än barnen! SÅ mysigt för er alla.
Ha en härlig alla hjärtans dag.
Kram Dessie

Fro (Idyll på landet...) sa...

Herlige bilder!
Ønsker deg en fiiiin dag!
Klem

Hanna sa...

Vill också ha dyr choklad...som om det skulle hända;)

Fröken Vit i Madickenhuset sa...

♥♥♥Hej tjejer!♥♥♥

Sköna och gröna ting Marianne!
Skickar tillbaka massor av hjärtekramar tillbaka till dig!
Ha en underbar dag!

Dessie!
Ja, det är verkligen lyx att få vara hemma med barnen länge. Men det finns inget sämre för ekonomin, men det är det värt så länge det går.
Ha en underbar Alla Hjärtans Dag du med!

Fro!
Tack!
Ha en underbar Alla Hjärtans Dag du med!

Hanna!
Men hänvisa bara till Japans White Day, så är han ju så illa tvungen...hi,hi.
Försöka går ju. :-)

♥♥♥Stor hjärtekram till Er alla!♥♥♥

Hem och Lycka sa...

Det där med white day lät ju onekligen inte dumt ;-)

kram Mia

Hemma hos Razzel sa...

Mycket bra idé Jag hakar gärna på White Day!!

Rosemary and thyme sa...

Ønsker deg en fin dag!
Klem Tove

Fröken Vit i Madickenhuset sa...

Hej tjejer!

Hem och Lycka Mia!
Visst är det en bra ursäkt, till att få en present och till att få äta ännu mer choklad...

Hemma hos Razzel!
Visst är det en klockren idé!

Rosemary and Thyme Tove!
Ha en underbar Alla Hjärtans Dag!

♥♥♥Hjärtekramar till Er med!♥♥♥

Elle sa...

Har hittat hit och lärde mig genast något nytt! Det där om Valentius har jag aldrig hört förut. Tycker om din blogg och kommer säkert att kolla förbi fler gånger!
Ha en skön "white day" - det har jag, för här snöar det igen! ;)
Kram Elle

Fröken Vit i Madickenhuset sa...

Hej
Vad roligt att du svenska tjej som bor i Tyskland har hittat hit!
Välkommen in flera gånger!
Ja, här har vi också "White snowing day" för denna snö verkar aaaldrig ta slut.
♥♥♥Hjärtekram till dig från mig denna dag!♥♥♥

Stjärnor & Champagne sa...

Hallå....Vilka härliga bilder. Här fick man lite historia idag, kul.Tack snälla för den fina tröjan. Hade den i fredags och killarna tyckte jag var så fin. Kommer på blogg.
Ha det gott...
Kram Anne

promenader på landet sa...

Kikar in och lömnar en stor Alla hjärtans dag kram till dig och din fina blogg! / maria

Inredningsfrun sa...

Hoppas, HOPPAS att ditt projekt att öppna butik här på the Island går i lås!! Jag kommer garanterat att kika in!!!

Kram från Inredningsfrun :)

Unknown sa...

Hej sötis, vad kul att du tittar förbi min blogg! Tackar så mycket för dina söta ord♥ Värmer i mitt hjärta lilla vän!
Hoppas du har haft en underbar Alla ♥ Dag! Fick jättefina rosor, paj och små söta kort från barnen. Vi har ju också morsdag i Norge denna dag♥
Vi åker på torsdag, syns snart!
Krama om familjen♥

♥kramar Anki

Fröken Vit i Madickenhuset sa...

Hej!

Stjärnor och champagne Anne!
Ja, jag tycker ju, att det är lite roligt att veta varför man gör vissa frivilligt "påtvingade" saker här i livet, hi,hi.
Vad roligt att de tyckte att du var fin i min älskade klänning!
Den är ju klockren att mysa i nu, när det är så mycket snö.
Vad roligt om jag får se den på din blogg!
Det ska bli spännande!
Ha det gott själv!

Promenader på landet Maria!
Tack!
En stor Alla Hjärtans Kram till dig med!

Inredningsfrun!
Vad roligt att du vill att det ska bli en liten butik!¨
Du är så välkommen dit.

Hej själv Ankivännen!
Klart jag kikar in till dig, men det är bara det att tiden räcker inte för mig, annars hade jag kikat in oftare.
Men nu sedan flickorna är bättre och mindre klängiga, kanske man kan hinna med lite mer...
Vad härligt att du blev så uppvaktad!
Är det nu på torsdag ni kommer!
Vad roligt, då ses vi ju snart, vännen!

♥♥♥Stor kram till Er ALLA goa tjejer♥♥♥
Det är så roligt att ni både besöker och kommenterar i bloggen!
Tack! *lycklig*

I mitt hjärtehem sa...

Första gången jag tittar in till dig :0)

En vit dag låter toppen - men min man hade nog bara tagit det som ännu ett nytt tokigt vitprojekt här hemma *hihi*

kram åsa

Inredning i vitt, gammalt och nytt sa...

Underbar klänning! Vilket märke är det?
Hoppas du haft en bra alla hjärtans dag med mycket mys!
Kram
Maria