måndag 15 februari 2010

Vita Tisdag...

Hej Vita Tisdag!

Dagen innan påskfastan, åt man förr i tiden semlor.
En semla, kallas även fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller hetvägg.
Och lyssna bara på detta, som kommer nu...

Eftersom dessa bullar gjordes av vetemjöl (vitt mjöl),
kallas denna dag också "VITA TISDAGEN".
Jasså minsann, bara en så´n sak...hi,hi.

I Österrike och Tyskland firar de med karneval och festande.
I England och USA äter man pannkakor till middag.
I början av 1900-talet förekom en lovdag, fettisdagslovet,
i Stockholms skolor.
Det tycker jag att vi ska införa igen,
även röd dag i almanackan då... ;-)

Nästkommande viktiga "Vita Tisdagar"
att anteckna i filofaxen är:
♥8 mars 2011♥
♥21 februari 2012♥
♥12 februari 2013♥

Dessutom har ju nedräkningen redan börjat till
"The White Day",
den 14 mars, tjejer!

Det är ju då som alla män måste överösa oss, med dyr choklad...
För Er som har missat denna viktiga dag,
se inlägget om Alla hjärtans dag.
Visar här den utlovade fortsättningen på
"Fröken Shopping".
En underbar Odd Molly i velour, vid namn "Fonda".
Dock glömde jag att packa upp ytterligare en klädpåse.
Den kommer en annan dag, när jag fotat den...

Ni får även se min Alla Hjärtans dag present, från min bättre hälft.
Ett pärlhalsband, med de finaste saltvattenpärlor.
Kunde inte låta bli att fota Lilla E:s armband också.
Ett pärlarmband med de finaste plastpärlor.
Ser ni vilken liten skillnad det är på dem...hi,hi.

♥♥♥
"En semla är en hamburgare,
men med gegga inuti och mjöl på hatten.
Den äter man för att det är fasta
och man inte får äta riktig mat."
Flicka 7 år
♥♥♥

Vi ses imorgon!
Kram
Fröken Vit

9 kommentarer:

Jeanette sa...

Nu är jag nyfiken på vad som är i den där klädpåsen du inte har packat upp. Väldigt fin tunika/klänning och vilka smarriga semlor!!

hemma hos lilla mej sa...

Gomorron.Vad gott med semla idag.Fint halsband och armband.Vad snyggt.Ha en härlig tisdag varmkram Rita♥

Miss Goldie sa...

Underbar klänning! Gillar din klädstil! Vi har nog ganska samma smak du och jag har jag märkt! :-) Här i Finland kallar vi bullarna för fastlagsbullar. Semlor här i Finland betyder samma som fralla hos er, dvs. en smörgås fylld med t.ex. skinka och ost. Så det brukar bli oförstående miner när vi finlandssvenskar åker till Sverige och vill ha en semla mitt i sommaren! :-) Ingen fattar nåt tills man kommer ihåg att det heter fralla i Sverige :-D

Emma sa...

**Underbart rolig med information som är alldeles ny för en, hoppas du får en dag, kram**

Therése sa...

Jättefint allt du har shoppat (är såklart nyfiken på att se den sista påsen också)! ;-) Forum Nacka är riktigt bra numera, jag bodde i Jarlaberg tidigare och då blev det en och annan tur dit men nu var det ett tag sedan eftersom jag aldrig har vägarna förbi riktigt. Pärlor är snyggt och klassiskt, riktigt fint att bryta till något lite tuffare/trendigare! I like!

Noga Utvalt sa...

Hej!

Vilka fina fynd du har gjort! Klänningarna är vérkligen somriga och faller mig helt i smaken! Nu väntar vi på att få se sista påsen oxå....*ler*
Vita pärlor är så vackert1 har själv ett, dock med plastpärlor, som jag använder mycket vår och sommar! Så fint mot solbränd hud!

Det blir till att köpa med sig semla hem idag! Lilla Skrållan ska även få en liten present då det är Juliadagen idag!

Ha en bra dag!
Kram Nadja

Hulda sa...

Utrolig herlige kjoler/tunikaer du har. De var lekre!!

Lena sa...

Mmmm - vi hadde fastelavensboller her på søndag, vi! Mumsi!

Og så likte jeg at du hadde satt av 8.mars 2011 - den blir nok feiret her uansett - for det er födelsedagen til snupsilillen min! Men først feirer vi årets!!!

Ha en glad dag!

Fröken Vit i Madickenhuset sa...

Hej!

Jeanette!
Ja, klänningen är helt underbart skön att ha på sig! Semlor är ju såå smarrigt!

Hemma hos lilla mig Rita!
Tack snälla!
Ha en bra tisdag du med!

Miss Goldie!
Tack!
Vad roligt med en till som gillar samma stil!
Ja, säger man att man vill ha en semla mitt i sommaren, ser nog många ut som frågetecken ett tag...

Emma!
Visst är det roligt med lite ny info ibland,hi,hi.
Ha en bra dag du med!

Therése!
Tack snälla, vad roligt att du gillar mina shoppingfynd!
Forum är verkligen ett bra centrum!
Håller med om att pärlor är klassiskt och funkar nästan bra till allt.

Skrållungar Nadja!
Kul att du också gillar mina kläder!
Sista påsen kommer, håll ut...hi,hi.
Det är väldigt snyggt med pärlor mot brun hud.
Det syns ju ingen skillnad på plast eller äkta så eg. spelar det ju ingen roll vad man har.
Se bara på Lilla Es armband mot mitt.
Svårt att säga vilket som är plast och inte.
Gratta Julia på hennes dag!

Hulda!
Tack snälla du!
Vad roligt att de faller dig i smaken!

Lena!
Vad härligt!
Semlor kan man äta många!
Kul att du tyckte det var roligt att jag nämnde framtida datum!
Gratta lillsnuttan 8 mars från Fröken Vit,hi,hi.
Ha en bra dag!

Ha en underbar dag och ät nu semlor så att det sprutar ur öronen på er, hi,hi.
Kramis till Er alla!