fredag 19 februari 2010

Hus&Hem Reportage del 1..

Bild på en hängande ask från nätet.

Hej!
GLÖM INTE ATT TÄVLA OM DIOR & BIOTHERM!

Idag tänkte jag att ni skulle få se flickornas lilla Madickenhus
med en somrigare "touch", än de vintriga bilderna för några dagar sedan.

Hus & Hem gjorde ett reportage om detta fantastiska lilla hus,
som är platsbyggt uppe i vårt träd.

♥Tänk er att ni är små barn...♥
Så mycket fantasi som då göms där uppe, i lilla huvudet.
Så mycket energi som finns i lilla kroppen.
Så mycket spring i bena, som aldrig tycks bli trötta.
Så mycket klätter och kläng som finns i lilla kroppen.

Tänk er också då, att ni får en egen lekstuga, uppe i ett träd.
Vilken lycka!
Tänk om man hade fått ha det så, när man var liten.

Jag minns en stor hängande ask (se bild),
som stod på vår tomt under min barndomstid.
På sommaren hängde de lövprydda grenarna ända ner till marken.

Lövverket bildade ett perfekt rum.
Man klev in i en stor grön sal och befann sig direkt, i en annan värld.
Det var nästan magiskt för mig.

Undrar om flickorna förstår hur bra de har det.
Men det gör inte barn.
För de vet ju inget annat heller.
Men när de blir stora kanske de förstår.

Tänk att få vara barn igen...
Bara för en dag.

Att få känna frihetskänslan som ett barn känner,
när leken för in dem i fantasins enastående värld.
Inga bekymmer i världen kan då störa ett barns lek.

Vi har mycket att lära av dessa små kloka människor.
Lära oss att släppa vardagliga bekymmer
och handlöst kasta oss ut en stund.
Bara för en liten stund.
För det behöver vi ibland.

Imorgon visar jag innebilder ifrån lekstugan.
Bilderna kommer att bli klickbara...håll ut. ;-)

♥♥♥
"Min bästis har inga tänder.
Själv har jag bara tappat två.
Vi ska gifta oss, men inte än.
Vi tänker vänta tills vi får nya tänder."
Flicka 6 år
♥♥♥
Vi ses imorgon!
Kram
Fröken Vit

9 kommentarer:

Rosemary and thyme sa...

Ja, tenk å få være barn igjen for en stund!
Når jeg ser dette fine lekehuset drømmer jeg meg bort.
Så heldige barn!
Ha en fin lørdag!
Klem Tove

Sköna o Gröna Ting sa...

Ååå.., det var allt en stor dröm när man var liten..., en egen mysig koja högt upp i det blå!!!
Vad roligt att det har kommit med i ett reportage oxå, kan inspirera många föräldrar att bygga sina barn drömmars hus!!
Ha en skön helg
Kram
Marianne

himmel och hav sa...

Vad härligt med ett eget madickenhus, särskilt som barn. Jag älskade Madicken när jag var liten!

Jag tycker att den stora skillnaden är mellan 1:a och 2:a barnet, sen flyter det bara på. Vi har ca 3 år mellan de flesta av barnen och det gör det lättare för då har de blivit ganska "stora" när den nya bebisen kommer. Det är i alla fall min personliga åsikt och det har funkat hos oss!
Det är härligt med många barn!!!

Kram Veronica

Fröken Vit i Madickenhuset sa...

Hej!

Rosemary and Thyme Tove!
Ja, ibland önskar jag att jag vore barn och kunde få "bara vara" utan att behöva tänka på något alls...:-)
Kram!

Sköna och gröna ting Marianne!
Ja, visst är det en dröm man hade med en koja i ett träd!
Jag hoppas också att det inspirerar fler till att bygga dessa till sina barn!
Kram!

Himmel och hav Veronika!
Vad roligt med en till som gillar Madicken!
Jag tror att du har väldigt rätt i det du skriver ang. barn och hur många och hur långt det är emellan dem.
Blir ju helt klart lättare när de är lite större när de får syskon.
Både för sig själva och för sin egen skull.
Kram!

Miss Goldie sa...

Åååh, tänk om man hade haft en sån koja när man var liten! Måste vara varje flickas (och pojkes) dröm!

Fröken Vit i Madickenhuset sa...

Miss Goldie!
Jag skulle inte ha tackat nej till en sådan lekplats när jag var liten, hi,hi.
Kram!

Signe 1 sa...

Tänk att ha ett såntdär bedårande hus att klättra upp i:-) Måste ju vara alla kids dröm!!:-)

Må gott, kram Sofia

Fröken Vit i Madickenhuset sa...

Signe 1 Sofia!
Ja,det tror jag också, hi,hi.
Kram!

Elle sa...

Vilket barn har inte byggt en koja? Det är väl allas dröm? Om den sen är byggd av brädor eller enkla kvistar i skogen, spelar nog ingen roll.

Jag hoppas själv kunna bygga ett liten lekstuga till dottern i vår, innan hon blir för stor. Eran lekstuga är en stor inspiration - fast vi har tyvärr inga stora träd att bygga i.
Ha en skön söndag!
Kram Elle